István ”bozgorul” şi Romică ”țiganul” în lumea dacilor.

Sunt probleme cu maghiarii? Da! In mod indiscutabil sunt. Am convingerea ca exista etnici maghiari care nu vor sa vorbeasca limba romana iar altii care si de ar vrea nu ar putea vorbi pentru ca nu o stiu.

Sunt probleme cu etnicii maghiari, la fel cum sunt si cu tiganii (imi vine mult mai natural sa le spun asa decat rromi si nu, nu o spun cu sens peiorativ). Dar sa ne gandim putin cum s-a ajuns la asemenea probleme? De ce suntem aici? Nu pretind ca ”stiu” cum este, de altfel, departe de mine gandul ca am si vreo solutie dar un exercitiu simplu de memorie impreuna cu unul, la fel de simplu, de logica imi spun ca, in mare, foarte mare masura nu este vina indivizilor care, de exemplu, nu stiu limba romana. Nu cunosc ca inainte de 1989 etnicii maghiari sa fi fost tratati alt fel decat printr-un soi de ignorare a existentei lor, in cel mai fericit caz. Problema este ca in ultimii 27 de ani nu cunosc ca vreun guvern sa fi lucrat la politici reale de incluziune a etnicilor maghiari. Imaginati-va un sat cu 90 % secui. In 1990, in acel sat vede lumina zilei un copil, acum adult in varsta de 27 de ani, sa-i spunem generic István. In casa in care a crescut, in satul in care a copilarit si in care, poate, se afla inca, István nu a auzit decat limba maghiara, a invatat doar limba maghiara si a vorbit exclusiv in limba maghiara. Partidul politic care, cel putin teoretic, ar fi trebuit sa-i reprezinte direct interesele in Parlament a fost mai preocupat de obtinerea de placute bilingve, de beneficii care dau, din punctul meu de vedere, mai mult impresia unei discriminari inverse decat a unor drepturi si alte lucruri neesentiale in fond integrarii lui István. Lucruri cum ar fi programe educationale speciale care sa-l ajute pe István, tinandu-se cont de la situatia lui reala, sa invete limba romana, o limba, din pacate dar din motive obiective zic eu, straina lui, astfel incat sa se poata integra in societate, programe de formare profesionala care sa-l invete pe István sa profeseze in limba romana astfel incat sa se poata integra in piata muncii, programe de educatie civico-sociala care sa-l faca pe István sa constientizeze importanta limbii romane pentru juniorul sau care, la randul lui, sa fie invatat la timp si limba romana (nu ”doar”) pentru a nu mai avea nevoie de programe speciale precum tatal sau, István, poate ca acestea erau esentiale.
Situatia in care eroul nostru, István, se afla este una generica si poate fi cu succes adaptata problemei integrarii tiganilor. In vreme ce István, ”bozgoru’ ”, este lapidat pentru ca nu vorbeste limba romana, UDMR nu face decat sa se foloseasca de existenta lui István in scopuri politice care nu au legatura cu imbunatatirea reala a vietii si cu integrarea lui in societatea din care face parte. La fel si Romica ”tiganu’ ” este ostracizat iar de pe urma simplei sale existente beneficiaza sute de ONG-uri care traiesc binisor, unele chiar mai mult decat binisor, din banii primiti de la guvernantii care ii dau cu generozitate pentru programe cel mult ineficiente, multe dintre ele chiar fictive, asta doar pentru a se asigura ca mai ”ciupesc” niste voturi si din zona aceea.
Exista etnici maghiari care nu vor sa vorbeasca sau sa invete limba romana? Absolut! Cum exista romani, multi, care ”uita” limba dupa 3 luni de sters toalete in Spania, cum exista romani care nu vor sa lase in urma lor o imagine buna pe unde calca in lumea larga. Exista reala dorinta de a-i invata? Daca vorbim de o dorinta manifestata concret, prin cadru legislativ eficient si resurse alocate, nu, nu cred ca in 27 de ani a existat reala dorinta din partea guvernantilor. Singura dorinta reala pana acum a fost aceea de a beneficia in Parlament de voturile celor carora un 5% le aduce cateva fotolii acolo.
Ca in orice situatie, cata vreme este adresat doar efectul si nu este solutionata cauza de fond, ne invartim in loc iar rezultatul este doar unul: ametim.

Ciprian Danciu

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *